Podczas długotrwałego użytkowania samochodu trudno uniknąć okazjonalnych zarysowań i obtarć, które nie tylko pogarszają wygląd auta, ale także mogą prowadzić do poważniejszych uszkodzeń, takich jak korozja. Tradycyjne naprawy lakiernicze są często kosztowne i czasochłonne. Alternatywą, która zyskuje na popularności, jest lakierowanie SPOT. Ta metoda zajmuje znacznie mniej czasu, często zaledwie kilka godzin, i może być nawet o 50% tańsza niż klasyczne naprawy. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu rozwiązaniu.
Największymi zaletami lakierowania SPOT są jego przystępna cena oraz bardzo krótki czas naprawy – cały proces zajmuje zaledwie kilka godzin. Kolejnym atutem jest minimalny i punktowy wzrost grubości lakieru, co sprawia, że naprawa jest mniej zauważalna. Brak konieczności demontażu elementów pozwala zachować oryginalne mocowania, co minimalizuje spadek wartości samochodu po naprawie.
Lakierowanie SPOT różni się od tradycyjnych metod głównie tym, że lakier nakładany jest miejscowo, na obszarze niewiele większym od uszkodzenia. Dzięki temu większość oryginalnej farby pozostaje nienaruszona, co sprawia, że zmiana jest mniej widoczna. Metoda ta ogranicza wzrost grubości lakieru i sprawia, że różnica w jego odcieniu jest praktycznie niezauważalna, co jest dodatkowo wspomagane przez odpowiednie cieniowanie. Lakier aplikowany jest bezpośrednio na uszkodzenie, bez konieczności demontażu uszkodzonego elementu. W procesie tym wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia, takie jak pistolet lakierniczy do lakierowania SPOT, rozcieńczalnik do cieniowania oraz szybkoschnący lakier.
Ze względu na swoją specyfikę, metoda lakierowania SPOT jest zazwyczaj stosowana do naprawy niewielkich powierzchni, takich jak:
- zderzaki i błotniki
- drzwi z listwami oraz klamki
- obudowy lusterek
- słupki i progi
- ranty, krawędzie, maskownice
- felgi aluminiowe lakierowane
Metody tej nie wykorzystuje się na rozległych powierzchniach, takich jak maska, dach czy drzwi bez listew i przetłoczeń, ponieważ mogą wtedy pojawić się widoczne różnice w odcieniu lakieru. Nie zaleca się jej także, gdy uszkodzenie znacznie wykracza poza rant lub znajduje się blisko krawędzi innego elementu.